<<  November 2017  >>
 hf  ke  sz  cs  pé  sz  va 
    1  4  5
1112
1819
26
   

Hírlevél

Pala Mátyás - EGYÍZŰ SZERELEM (Filmkritika az Ezerízű szerelem – The Lunchbox – című filmről.)

EGYÍZŰ SZERELEM (Filmkritika az Ezerízű szerelem – The Lunchbox – című filmről.)

A film egyértelmű nyitás az európai közönség felé. Nincsenek táncra perdülő színészek és „spontán” dalbetétek. Bollywood elmarad.Ritesh Batra filmje a két kontinens között lavíroz -- sikeresen.

A történet pofonegyszerűnek tűnik: az ételhordó szolgálat rosszul kézbesíti Ila asszony által gondosan elkészített ebédet, amellyel férjét szeretné visszaédesgetni magához. Az dobozok azonban Saajan Fernandezhez kerülnek, aki napról napra jóízűen lakmározik belőlük. Amikor Ila először meglátja az üresen visszahozott dobozokat, naivan azt hiszi, hogy a férje biztos jóllakott és örült a gondoskodásnak. Este azonban, amikor az asszony rákérdez, bebizonyosodik, hogy a férje nem az ő ebédjét fogyasztotta el; Ila levélben megköszöni az ismeretlen férfinek, hogy mindent megevett, s egyfajta levélváltásba bonyolódik vele.

A film folyamán a két főszereplő személyesen nem kommunikál. A levélváltások adják azt a kézzelfogható szálat, amely kapcsolatot teremt köztük. Ez a fajta ismerkedési séma azonos a mai internetes társkereséssel. Üzenet, válasz, üzenet, válasz, majd találokozás, esetleg. A film azonban kicsit azt sugallja, hogy a finom étel már egyfajta (megfoghatatlan) lelki alapot teremt az amúgy boldogtalan főszereplőinknek, s ezt a bizalmi alapot meglovagolva kezdődik el egy valódi lelki rezdülésekre és zömében sérülésekre kiélezett levelezés. A levélváltások minőségének javulásával párhuzamosan húzódik háttérbe a kezdeti gasztronómiás vonal. (Ila főzése, tányérnyalogatása.)

A bevált sablonokat azonban remek kritikai attitűdökkel töltötték ki a készítők. Kiválóan szembeállítja az utca képét az iroda képével, valamit információkat kapunk a gazdasági helyzetről, a televíziós műsorok minőségéről, úgy általában az érvényesülésről és az oldódó indiai (európai szemmel nézve) konzervativizmusról.  Ez válik talán a film egyik legfontosabb elemévé. A tradicionális családban felnövő és a társadalmi elvárásoknak, helyi normáknak mindenáron megfelelni vágyó emberek szemlélete is változhat. A film bizonyosan állítja, hogy a legtöbb házasság boldogtalanságba torkollik, és a házas nő számára az igazi feloldás kizárólag a férj halála lehet (a film a végén még didaktikusan ki is mondja: Ila édesapjának halálakor, édesanyja kizárólag csak arra tud gondolni, hogy éhes). Ennek oka nemcsak a társadalmi elvárások teljesítése, hanem az egyénekben fellelhető belső zárak is. Ezek adják meg a film valódi melodramatikus hangulatát, melyet a befejezés csak megerősít.

Ezt a fajta kilátástalanságot oldja a film közben Ila nagynénje, akinek csak a hangja szűrődik be, személyesen vele nem találkozunk. Jó tanácsokkal látja el a lányt, mintegy égi segítőként és felszültség oldóként van jelen. De a folyamatos mindent hallása a lakást átváltoztatja egyfajta „a nagy testvér mindent hall”, talán lát is hellyé, s kiöli az intimitásnak még csak a lehetőségét is e falak között. Saajan karaktere eközben pedig fiatal segédje hatására elapásodik. Tudatosul benne, hogy az ő ideje már lejárt, ezért fel is adja a harcot. A nő írta az első levelet, a nő hívta találkozóra, de a férfi még csak beszélni sem tudott vele. Önként választja boldogtalanságát, miközben a nő boldogtalan életet készül megváltoztatni. (A film itt is konzervatív marad: a megoldás nem egy új férfi, hanem a régi elhagyása.)

A fő problémák, melyek megjelennek a társadalmi elvárás és generációs szakadék és ezek hatása a szereplők felső világára.

A válás hazánkban is súlyos döntés és rengetegen gyávák a végletekig elromlott kapcsolat felszámolásához, vagy nem érdekeltek a helyrehozásban. Ila szerette volna helyrehozni, és meghozta nem csak anyagi, hanem társadalmi szempontból is a legnehezebb döntést. Boldog akar lenni, de ez a fajta szabadulás szerelem nélkül való, és csak a boldogtalanság egy másik formájával kecsegteti a nőt a film végén. Egy idő után nincs változás és nincs megváltást jelentő találkozás.


PM

Megosztás